ChaiKnits

Alla inlägg den 8 juli 2011

Av Anna - 8 juli 2011 11:45

Igår kom jag äntligen till skott med att börja med lite sånt som har legat som idéer under en längre tid. Bland annat så hade jag tänkt att jag skulle sy några garngömmor av resttyger som ligger i en påse och bara väntar på att få bli någonting..

Sagt och gjort.
Jag släpar ner kassen med tyger, symaskinen, strykbordet och strykjärnet, plockar fram syskrin och lådan med sygrejor... nu är det bara till att sätta igång... eller..?!
Plötsligt uppmärksammar jag att hållaren som spolen till undertråden ska sitta i är... BORTA!! Så jag börjar leta.. i alla tänkbara (och otänkbara) skrymslen och vrår... men ingen hållare.
Efter ett par timmars letande börjar jag tappa sugen. En tanke slår mig, kanske tonårsdottern har använt symaskinen..? Upp och väcker henne, men hon har ingen aning... modstulen går jag nerför trappan och in i köket, jag har gett upp, det är bara att bära tillbaks allt och strunta i allt.
Men vänta nu... Vad håller jag på med??? Hur förvirrad får man bli??
Det ÄR ju ingen hållare i denna maskinen, man lägger ju spolen direkt i.... 

Så... några timmar senare än jag tänkt mig kan jag äntligen börja sy.    

Först blev det denna som rymmer ett par nystan och en mindre stickning. Jag lämnade en liten öppning för garnet och satte i en ögla så den går att hänga upp.
Tyget är rutor som jag för flera år sedan klippte för att sy ett lapptäcke, men har det inte blivit något till nu, så lär det aldrig bli något heller. Dragkedjan har jag "skördat" från ett par utslitna barnbyxor, mest bara för att jag gillar denna gröna färgen. Det var några matchande knappar och spännen också, men dom sparar jag till något framtida projekt.

       
Sen gjorde jag två "påsar" i två olika storlekar, båda lagom för att ha t.ex en strumpstickning i. Tyget är från ett par av dotterns gamla urväxta byxor, snöret är en sån där "bra att ha - den spar jag" som har suttit på någon varuleverans för länge sen och stopp-pluppen har suttit på något utslitet vinterplagg.. synd att jag bara hade en, färgen passade exakt..
Det är inne med återbruk..

       
Och så började jag även på med att prova göra stickmarkörer.
Två stycken röda blev det och fler kommer det nog att bli..
    



Det blev en hel del gjort till slut, även fast det började så knasigt..
Stickningen som skymtar ska bli en... sjal... av ett roligt garn som jag köpte på tradera i höstas..  

 
 

Presentation


En vimsig, förvirrad & envis tokstolla som förmodligen skulle glömma huvudet någonstans om det inte satt fast..
Instagram

Ravelry

Rectangle

Hitta mig på Ravelry:
Member Static Tag

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Länkar & Favoritbloggar

 

    

  

Arkiv

RSS

Translate

Sök i bloggen

Besökare

Vädret

klart.se


Skapa flashcards