ChaiKnits

Direktlänk till inlägg 6 december 2011

Det riktiga värdet

Av Anna - 6 december 2011 19:21

Jag måste säga att jag tycker det är väldigt konstigt hur många människor ser på hemstickat.. Jag har haft äran att träffa på människor som ser ner på hemstickade gåvor, människor som helt enkelt inte tycker att det är samma värde på hemgjorda saker som det är på köpta. 

Jag skulle vilja få dom att förstå att det är precis tvärt om...

För det första, garn är INTE billigt, många gånger så kan garn kosta mer än att köpa ett färdigt, maskinstickat plagg.

För det andra, det finns en tanke bakom det jag stickar och ger bort. Först ska jag bestämma vad den här personen behöver eller vill ha, sen ska garnet väljas, det ska vara rätt färg och rätt kvalitet och slutligen så ska det stickas och det kan ta åtskilliga timmar och under dessa timmar så kan jag försäkra att mottagaren finns i tankarna många gånger.. säg mig vilken stickmaskin på någon fabrik i ett annat land som klarar av det?


Det har varit en period med mycket värk och sömnstörningar och det har blivit väldigt lite stickat. Jag håller fortfarande på med mina benvärmare. Jag har i alla fall lyckats ta mig in på nummer två, så det går framåt, sakta men säkert.. Det gör ju inte saken bättre att det är värdens tråkigaste stickning...

Tanken var att jag och häxkompisen skulle stå på Jamtli marknad och sälja, men det blev inte så.. Trist, men det kommer förhoppningsvis fler tillfällen.

  

 
 
Yrvädret

Yrvädret

7 december 2011 13:10

Vad kul att jag fick dig att le med mina tokigheter, haha! :D Vilken mysig blogg du har! Försök att få mamma också att lägga upp lite bilder på hennes stickade grejer, jag har försökt men jag tror hon har lite ludd i örat ;)

Det är sjukt hur människor inte kan se värdet i hantverk! Men på något sätt så verkar det som att efterfrågan på hemstickat är större här nere än där uppe. Folk köper som galningar. På nora marknaden i år var det jätte många hantverkstånd både stickat, drejat, bakat, snickrat och gjutningar. ALLT! Och alla var jätte intresserade, det stod mäste folk vid dem stånden faktiskt och jag tänkte på dig och mamma då. Ni skulle trivas som sjutton där! Också skulle ni döpa ert stånd till något typiskt jämtländskt så att det är mer "exotiskt" för sörlänningarna.:) Det är rätt många jämtar på den marknaden också och norrlänningar, de säljer glökakor och sylt för det mesta :)

Kram <3 <3 <3

http://norrlandsyrvader.bloggplatsen.se

Anna

7 december 2011 14:26

Jag har varit inne på din blogg många gånger tidigare och fnissat åt dina klurigheter, jag undrar vem du har ärvt den sidan ifrån..? Men denna gången skrattade jag så tårarna rann.. :)

Jag har också sagt att hon måste dokumentera det hon gör, hur ska vi annars (med våra dåliga minnen) komma ihåg vad vi har gjort och när..?
Jag håller med om luddet... eller så är det tops-bomull... fråga henne, svaret kan bli överraskande!!! ;)

Det är som jag säger, vi bor på helt fel ställe.. kanske skulle man utvandra...

Frusna Sönneråsen-Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 30 september 2022 14:56


Det är inte mycket till aktivitet här, men för den som vill se vad jag pysslar med så hittas jag både på Instagram och Ravelry som ChaiKnits.Vantarna på bilden heter Blå Prick och är designade av Maja Karlsson. Jag har stickat dom i Rauma Finull. ...

Av Anna - 3 juni 2014 22:05


Nummer två i ordningen. Ytterligare projekt med mestadels restgarner.   [Bild] ...

Av Anna - 22 april 2014 09:16

Av Anna - 16 februari 2014 20:47


Just nu har jag sex pågående stickningar och förmodligen finns fler om jag tittar efter.... På översta raden är en hålmönstrad sjal och en "Ten Stitch Blanket", på mitten är en "Ambercup"-sjal och en "Opsa"-sjal och på nedre raden en "Pyttipanna"-s...

Av Anna - 11 februari 2014 21:23

Efter en hel del stök med beskrivningen så har jag nu en Ambercup sjal i Manos silk färdig. Garnet fanns i stashen, inköpt i Umeå förra året. Endast en stump på 6 meter blev över, så det var lite spännande på slutet! ...

Presentation


En vimsig, förvirrad & envis tokstolla som förmodligen skulle glömma huvudet någonstans om det inte satt fast..
Instagram

Ravelry

Rectangle

Hitta mig på Ravelry:
Member Static Tag

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Länkar & Favoritbloggar

 

    

  

Arkiv

RSS

Translate

Sök i bloggen

Besökare

Vädret

klart.se


Ovido - Quiz & Flashcards