ChaiKnits

Alla inlägg under december 2011

Av Anna - 30 december 2011 23:28

Jag tjuvstartar lite med att önska alla ett Gott Nytt År med en av mina favoriter...

Av Anna - 22 december 2011 12:06

Stickat kan värma på mer än ett sätt.... 


Av Anna - 21 december 2011 23:15

I går åkte jag och häxkompisen med ungarna till Birsta för att julhandla. På vägen ner till Sundsvall så kom vi på att vi skulle ta och åka in och titta i garnaffären som finns strax hitanför Kovland, Josefinas Garn. En endaste fullkomligt oansenlig vägskylt är det enda som visar på att det över huvud taget finns en garnaffär där.

Det första vi såg när vi kom dit var en hage med en åsna... (!!) något oväntat, men klart uppskattat av ungarna, även tonårstjejerna tror jag..  Garnaffären är inrymd i en omgjord ladugård och jag har alltid föreställt mig  att det skulle vara ett litet kyffe med någon typ av andrahandssortering eller något liknande, men ack vad jag bedrog mig. Jag kan lugnt påstå att både min och häxkompisens haka landade med en duns i golvet när vi klev innanför dörren! Åtskilliga hyllmeter med alla möjliga sorters garner, vanliga och ovanliga, billiga och dyra... broderier i massor, beskrivningar och tillbehör av diverse slag... Ja, jag hade ju egentligen bara tänkt titta vad som fanns, men så blev det naturligtvis inte. När vi åkte därifrån hade vi båda två varsin kasse med garn med oss hem... och vi har dessutom slagit fast att dit kommer vi att åka fler gånger, det är ett himmelrike för en garngalning!!
Skulle ni ha vägarna förbi, så ta chansen och åk in och "titta" i affären, det är väl värt ett besök... om inte annat för att få chansen att klappa en åsna...


Det här är vad som följde med mig hem... plus två stycken rundstickor...

Lite blandad kompott som är tänkt att bli mössor, halsdukar och pulsvärmare.

 


Och här börjar tomteluvan att se ut att kunna bli en tomteluva...


   

Av Anna - 18 december 2011 23:15

Nu har jag startat ett nytt och mycket roligare projekt!

Men det är bråttom.... mycket bråttom...

Kan du gissa vad det ska bli??

 

Lite mera hjälp på traven om du inte kom på vad det ska bli....

 

Jo... en tomteluva förstås... 

Tyvärr passade inte beskrivningen som jag lyckats få tag i från Norge... så nu blir det på fri hand och med massor av improvisation...

          

Av Anna - 17 december 2011 15:15

Jag är äntligen färdig med mina grå benvärmare. Maken till tråkig stickning får man nog leta länge efter..  men skam den som ger sig. Så, nu tänkte jag att jag ska göra fördigt en sjal som det bara fattas en virkad uddkant på och sen så ska jag ta mig till med något roligare projekt. Har inte bestämt något än, men jag funderar på några roliga handledsvärmare...  fast egentligen så har jag 4 andra påbörjade saker som borde göras färdiga först, men det är nog inte lika roligt som att få börja på något nytt.. 

     

Av Anna - 13 december 2011 18:00

Idag har jag ägnat mig åt en annan typ av handarbete... Bakat lussekatter.
Jag har alla mina recept undanstoppade i lådor i ett förråd efter att jag slutade med caféet, så jag blev tvungen att leta efter ett annat recept och hör och häpna, dom blev faktisk mycket bättre än dom brukar...  Mmm..


En massa ojäst deg..

 



Första jäsningen klar..



Lussekatter på jäsning...



Dags att provsmaka...



LUSSEKATTER (ca 24 stora)

50 g jäst

150 g smör

5 dl mjölk

250 g kesella

1/2 tsk salt

2 dl strösocker

1g saffran (2 kuvert)

1 ägg

1-2 dl Russin

ca 16 dl vetemjöl


Smula ner jästen i en bunke.

Smält smöret, häll i mjölken och saffran och värm till 37°C.

Häll degspadet över jästen och rör tills jästen har löst upp sig.

Tillsätt kesella, salt, socker och ägg och rör tills allt har blandat sig väl.

Blanda i russin.

Arbeta i så mycket mjöl att degen blir smigig och släpper degbunkens kanter.

Strö lite mjöl över degen och låt jäsa under bakduk ca 45-60 minuter.

Arbeta degen några minuter i degbunken. Tag sedan upp den på lätt mjölat bakbord, använd resten av mjölet.

Baka ut till lussekatter och lägg på bakpappersklädd plåt.

Låt jäsa 30-45 minuter till dubbel storlek.

Pensla med uppvispat ägg utrört med lite mjölk.

Grädda i ca 225°C i 8-10 minuter.

Lägger till lite Lucia också..
 

Av Anna - 10 december 2011 22:05

Presentation


En vimsig, förvirrad & envis tokstolla som förmodligen skulle glömma huvudet någonstans om det inte satt fast..
Instagram

Ravelry

Rectangle

Hitta mig på Ravelry:
Member Static Tag

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Länkar & Favoritbloggar

 

    

  

Arkiv

RSS

Translate

Sök i bloggen

Besökare

Vädret

klart.se


Skapa flashcards